Mijn favorieten

Veel gestelde vragen

Wat kost inschrijven bij Huurplein Limburg?
Inschrijven bij Huurplein Limburg kost eenmalig €32,--.

Welke informatie heeft Huurplein nodig van mij als ik een woning wil huren?
De benodigde documenten staan allemaal beschreven in het inschrijfformulier op pagina 5 en 6.

Waarom moet ik het inschrijfformulier invullen en de benodigde documenten aanleveren?
Wij werken met verschillende professionele- en particulieren opdrachtgevers samen. Deze opdrachtgevers stellen naast de inkomenseis van 3 x netto de maandhuur verschillende andere secundaire eisen. Om te zien of u aan deze eisen voldoet, en om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, dient u het inschrijfformulier in te vullen en tezamen met alle benodigde documenten aan te leveren.
 
Ik heb een huisdier, kan ik een woning huren via Huurplein Limburg?
Wij werken met verschillende professionele en particulieren opdrachtgevers samen. Het verschilt per eigenaar of huisdieren zijn toegestaan. Bent u geïnteresseerd in een woning en heeft u een huisdier, vraag ons of huisdieren zijn toegestaan in deze woning.
 
Hoe wordt mijn toetsingsinkomen berekend?
Uw toetsingsinkomen bestaat uit inkomen uit arbeid, een pensioen, een uitkering of inkomen uit een zelfstandige onderneming. De volgende onderdelen worden niet mee genomen in de berekening voor uw toetsingsinkomen:

  • Huursubsidie:
  • Zorgtoeslag:
  • Vakantiegeld.

Hoeveel moet ik minimaal verdienen om via Huurplein Limburg te huren?
U dient een netto maandinkomen van minimaal driemaal de huur inclusief servicekosten te verdienen. Een eventueel tweede inkomen mag voor 50% worden meegerekend. Wanneer u net niet aan de inkomenseis kan voldoen kunt u in overleg met ons gebruik maken van een garantsteller en/of een verhoogde waarborgsom. De standaard waarborgsom bedraagt minimaal 1 keer de maandhuur inclusief servicekosten.

Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag?
Of je in aanmerking komt voor huurtoeslag is voornamelijk afhankelijk van je inkomen. Hoe lager het inkomen, hoe hoger het toeslagbedrag. Andere belangrijke factoren die de hoogte van de huurtoeslag bepalen zijn uw leeftijd, de hoogte van de huur en servicekosten en de samenstelling van je huishouden. Mocht je in aanmerking komen voor huurtoeslag, dan kunnen wij dat bedrag helaas niet meetellen als inkomen. 
Voor meer informatie wijzen wij u door naar de belastingdienst, www.toeslagen.nl

Wat is de minimale huurperiode?
Je gaat een huurovereenkomst aan voor minimaal 12 maanden. Na dit jaar is het contract maandelijks opzegbaar. Hierbij wordt één volle kalendermaand opzegtermijn in acht genomen. Opzeggen is alleen mogelijk per de 1e van de maand.

Kan ik een huurverhoging verwachten en wanneer?
De huurprijs wordt jaarlijks per 1 juli verhoogd binnen de daarvoor geldende wettelijke regelgeving.
Je wordt 2 maanden van te voren op de hoogte gebracht van deze huurverhoging per brief.

Is het mogelijk om urgentie te krijgen?
Helaas is het niet mogelijk om bij ons urgentie te verkrijgen.

De woning staat al “in optie”, wat betekent dit?
Op het moment dat wij een geschikte kandidaat hebben gevonden zetten wij de woning ´in optie´. Dit houdt in dat de woning gereserveerd staat voor een kandidaat. Indien de kandidaat na bezichtiging van de woning aangeeft niet te willen huren, gaan wij kijken naar andere inschrijvingen voor deze woning. Het heeft dus altijd zin om te reageren! Indien de kandidaat de woning wil huren, blijft de woning ´in optie´ staan totdat het huurcontract is getekend.

Wij gaan uit elkaar maar wij staan beide op het huurcontract. Wat nu?
Het verzoek om het contract te wijzigen zal vanuit beide huurders dienen te komen.

Echtscheiding
Indien u gaat scheiden en een van u in de woning blijft wonen, dient u ons hiervan te verwittigen. Wij zullen de gegevens van de persoon die de woning blijft huren opvragen om opnieuw te kunnen bepalen of diegene de huurlasten alleen kan dragen. Hiervoor hebben wij nodig:

  • Laatste 3 loonstroken
  • Werkgeversverklaring
  • Een recent uittreksel van de uitschrijving Basis Registratie Personen (BRP) van de medehuurder die weg gaat
  • Een kopie van het echtscheidingsconvenant en de inschrijving van de echtscheiding bij de burgerlijke stand

Na ontvangst van deze documenten, zullen wij de aanvraag in behandeling nemen en u hierover informeren.Het wijzigen van het contract brengt administratie kosten met zich mee. Wij zijn genoodzaakt om €90,75 in rekening te brengen.

Beëindigen samenwonen
Als u besluit om uit elkaar te gaan en één van u blijft in de woning wonen, dient u dit aan ons te laten weten.
 Wij zullen de gegevens van de persoon die de woning blijft huren opvragen om opnieuw te kunnen bepalen of diegene de huurlasten alleen kan dragen. Hiervoor hebben wij nodig:

  • Laatste 3 loonstroken
  • Werkgeversverklaring
  • Een recent uittreksel van de uitschrijving Basis Registratie Personen (BRP) van de medehuurder die weg gaat

Heeft u verder nog vragen? Neem gerust contact met ons op!